Ervaringen uit de praktijk

Verhalen van gedupeerde consumenten

Hier lees je wat variabele energiecontracten in het dagelijks leven hebben betekend voor gedupeerde consumenten. De verhalen laten zien hoe financiële druk, kou in huis en onzekerheid diep kunnen ingrijpen.

Ervaringsverhalen van consumenten met variabele energiecontracten

Zorgen over energierekeningen

Frank Groot, sociaal werker MeerWaarde:

“Meestal trekken mensen bij onze welzijnsorganisatie aan de bel als er financiële zorgen zijn. Peter, een inwoner van Haarlemmermeer, kreeg de jaarafrekening van het energiebedrijf voor gas en stroom. Hij vertelde me direct dat ze een variabel energiecontract hebben. Hun nieuwe maandbedrag was meteen flink verhoogd. Toch was er de angst dat hij over een jaar misschien wel honderden euro’s moet bijbetalen. Dus zijn vraag ‘waar zit dat plafond?’ begreep ik heel goed, maar kon ik niet beantwoorden. Ik heb Peter verwezen naar www.EerlijkeEnergieprijzen.nl en naar Energiebank Haarlemmermeer.

Wellicht kunnen de Energiebank-coaches zijn maandbedrag nu al aanpassen. Ze kunnen in ieder geval praktisch meedenken over energiebesparende maatregelen. Dat ziet hij zeker als een kans. Zijn dochter mocht, tot nu toe, de thermostaat altijd hoger zetten als zij het koud had. Peter staat open voor een Energiebank-vrijwilliger die bijvoorbeeld radiatorfolie of LED-lampen in huis komt plaatsen.

Deze inwoner kijkt in de toekomst en heeft niet gewacht tot de geldzorgen en stress ontstaan. Ik vind dat een sterke timing en preventief gedacht. In de praktijk zien we nu juist meer inwoners die vooral om financiële compensatie vragen.”

MeerWaarde www.meerwaarde.nl

Met pijn in de kou

Tanja meldde zich aan bij Eerlijke Energieprijzen en deelde haar nieuwe variabele energietarieven en voorwaarden. Met dit verhaal laat ze zien wat de stijgende energiekosten voor haar gezondheid en dagelijks leven betekenen.

“Ik ben chronisch ziek en ontvang een IVA-uitkering. Sinds de stijging van de elektriciteit- en gaskosten heb ik bekeken of ik recht had op de energietoeslag. Voor alle jaren dat die gegeven werd vanuit de overheid had ik er geen recht op omdat ik meestal € 20 tot € 100 bruto te veel inkomen had.”

“Het ergste vind ik de wintermaanden omdat ik de vloerverwarming niet kan betalen en daardoor nu al 6 jaar de winter door moet komen in 18,5 tot 19 graden. Ik heb Hypermobiliteit syndroom in combinatie met Fybromyalgie. Simpel gezegd: te ruime gewrichtsbanden en weke delen reuma.”

“Het is totaal niet prettig om in de kou te zitten omdat mijn dagelijkse pijn daardoor erger wordt. Het is vermoeiend en uitputtend om tegen de pijn te vechten doordat ik noodgedwongen in de kou moet zitten. Ik zit op een fleecedeken met dikke huisbroek, trui en pantoffels aan, met een extra wollen deken over mijn benen, maar dit helpt niet voldoende.”

Tanja. Publicatie met nadrukkelijke toestemming van de deelnemer.

Vragen?

Heb je nog vragen over onze collectieve actie? Neem dan contact op via onderstaand contact formulier.
verstuur